TUS

Trening umiejętności społecznych – 30.03.2021 r.

 

CO MYŚLI I CZUJE DZIECKO?
Czytamy fragmenty tekstów, następnie pytamy dziecko co myśli i czuje bohater.

 

1. Antek podczas przerwy obiadowej usiadł razem z dziećmi przy stole. Pani podała wszystkim dzieciom zupę
i życzyła smacznego. Chłopiec sięgając po łyżkę, zahaczył ręką o talerz, a cała zupa wylała się na jego spodnie.
Jak myślisz, co w tej sytuacji pomyślał i poczuł Antek?
 
2. Tego dnia w przedszkolu dzieci obchodziły urodziny Maćka. Podczas, kiedy chłopiec rozdawał wszystkim dzieciom cukierki, Ania przebywała w toalecie, a gdy wróciła na salę, zauważyła, że wszystkie dzieci zajadają się pysznymi czekoladkami, ale ona sama nie otrzymała cukierka.
Co pomyślała i poczuła Ania, gdy nie dostała cukierka?
 
3. Pewnego słonecznego dnia, Monika wraz z rodzicami wybrała się na wycieczkę. Odwiedzili wspólnie zoo,
a następnie poszli do kawiarni na pyszny lodowy deser z bitą śmietaną i owocami.
Jakie emocje mogły towarzyszyć Monice podczas tego dnia?
 
4. Podczas zabawy w piaskownicy Hania spotkała swoją koleżankę Elę. Dziewczynki wspólnie bawiły się nowymi zabawkami Hani.
W pewnym momencie, Ela złamała łopatkę Hani.
Co pomyślała i poczuła Hania, kiedy Ela niechcący zepsuła jej zabawkę?

 

5. Staś razem z rodzicami wybrał się na niedzielny obiad do dziadków. Babcia przyrządziła swoje popisowe danie: wątróbkę w sosie marchewkowym. Niestety Staś nie przepadał za tym daniem.
Jak myślisz, co poczuł Staś, gdy zasmakował potrawy?
 
Lustro – ta zabawa może przybierać dwie formy – do pierwszej z nich będzie potrzebne lustro – najlepiej duże,
w którym widać całą twarz i sylwetkę dziecka, do drugiej – rodzic, albo brat lub siostra, kolega lub koleżanka:
 
·    przeglądanie się lustrze i prezentowanie min przedstawiających różne uczucia – rodzic podaję nazwę emocji,
a zadaniem dziecka jest pokazać, jak wygląda ktoś, kto się tak czuje – jakie robi miny, jak wygląda jego ciało
(np. co dzieje się z dłońmi, kiedy ktoś jest zły, a co kiedy płacze);
 
·   dzieci lub rodzic z dzieckiem dobierają się w parę i siadają naprzeciw siebie, jedna osoba z pary jest lusterkiem – zadaniem tej osoby jest naśladowanie min, jakie pokazuje druga osoba, po kilku minutach – zamiana ról w parze.
 
Mecz – do tej zabawy będziecie potrzebować stołu, słomek oraz małej lekkiej piłeczki (można ją zrobić np. z papieru). Rodzic i dziecko są w przeciwnych drużynach piłki nożnej. Każdy zajmuje miejsce na dwóch krańcach stołu. Waszym zadaniem jest poruszanie piłeczką za pomocą powietrza wydychanego przez słomkę, tak, aby znalazła się ona pod „bramką” przeciwnika.