Promocja Zdrowia

  logo

Zespół Promocji Zdrowia w naszym przedszkolu funkcjonuje już około 10 lat. Przez te wszystkie lata odbywało się wiele akcji i wydarzeń promujących zdrowy styl życia, dlatego postanowiliśmy dołączyć do Zachodniopomorskiej Sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie, aby czerpać z tych działań jeszcze więcej korzyści.  

W Polsce, od połowy lat 90. XX w., wiele przedszkoli jest zainteresowanych tworzeniem przedszkola promującego zdrowie (PPZ). Do wojewódzkich sieci szkół promujących zdrowie należy obecnie ponad 250 przedszkoli. W swej pracy wykorzystują one koncepcję i zasady tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie (SzPZ).

Zespół Promocji Zdrowia w PP3:

Cecylia Ostrowska (dyrektor)

Marta Michalak (lider zespołu)

Agnieszka Gbiorczyk

Natalia Krajewska

Natalia Wtulich

Kamila Żarkowska (do 2019 roku)

Małgorzata Szyszka (do 2020 roku)


W przedszkolu promującym zdrowie ważne jest przygotowywanie dzieci do podejmowania świadomych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych osób. W tym celu należy:

  • przekazywać dzieciom spójne i zrozumiałe dla nich informacje dotyczące zdrowia i zachowań z nim związanych,
  • pytać dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą, i brać je pod uwagę,
  • powierzać dzieciom niektóre proste zadania,
  • zachęcać dzieci do generowania pomysłów,
  • zachęcać dzieci do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi oraz tworzyć warunki do tej współpracy.


Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:

  • zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
  • podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.

Bez tytułu

Standardy przedszkola promującego zdrowie:

  1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
  4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

Przedszkole promujące zdrowie tworzy społeczność przedszkola sama dla siebie. W procesie tym powinni uczestniczyć w miarę możliwości wszyscy nauczyciele i pozostali pracownicy  oraz jak największa grupa rodziców dzieci. Ich udział i zaangażowanie są niezbędne w diagnozowaniu problemów społeczności przedszkola i jego środowiska, wyborze priorytetów, planowaniu i realizacji działań oraz ocenie ich efektów.  

Tworzenie PPZ wymaga systematycznego planowania działań, monitorowania ich przebiegu oraz sprawdzania ich efektów. Pomaga to koncentrować się na rozwiązywaniu problemów priorytetowych, ograniczać nadmiar obciążeń i stresów. Jest to podstawowy warunek skuteczności działań.
Tworzenie i rozwój PPZ jest długotrwałym procesem. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań, w kolejnych latach realizowane są cykle działań składające się z czterech etapów:

  1. Diagnoza – w pierwszym roku diagnoza stanu wyjściowego, w kolejnych latach diagnoza uaktualniona.
  2. Planowanie działań i ich ewaluacji.
  3. Działania – realizacja planu.
  4. Ewaluacja wyników działań zaplanowanych na dany rok szkolny.

Przyjęcie zasady, że cykl ten powtarza się w każdym roku szkolnym, wynika z faktu, że przedszkole pracuje w takim rytmie. Na początku roku szkolnego społeczność przedszkola mobilizuje się do rozwiązywania problemu(-ów), który(-re) uzna za priorytetowy(-we), i rozpoczyna kolejny cykl (od diagnozy do ewaluacji wyników).

Bez tytułu1


Oznaczenia:

  1. Diagnoza stanu wyjściowego lub uaktualniona,
  2. Planowanie działań i ich ewaluacji,
  3. Działania – realizacja planu,
  4. Ewaluacja wyników działań.

 


Więcej informacji na temat Przedszkola Promującego Zdrowie można znaleźć na stronie internetowej  www.ore.edu.pl


Opracowane na podstawie:
Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska
„PRZEDSZKOLEPROMUJĄCE ZDROWIE.
Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia”

Plan pracy Zespołu Promocji Zdrowia

w roku szkolnym 2018/2019

 

1.      Problem priorytetowy do rozwiązania:

Kształtowanie wiedzy i umiejętności dotyczących zdrowego stylu życia i bezpieczeństwa, a także podejmowanie inicjatyw na rzecz zdrowia, bezpieczeństwa własnego i innych.

 Na podstawie wyników badań ankietowych, wywiadów i obserwacji zespół dokonujący diagnozy uznał, że powyższe problemy wpływają negatywnie na samopoczucie dzieci i pracowników. Istnieje potrzeba podjęcia działań dla zminimalizowania tego zjawiska. Wyboru priorytetu dokonał Zespół Promocji Zdrowia i został on zaakceptowany przez Radę Pedagogiczną.

Po diagnozie wstępnej, we wrześniu 2018 roku, na podstawie ankiet oraz obserwacji, został wyłoniony problem priorytetowy do realizacji w tym roku szkolnym. Jest to niedostateczne zainteresowanie spędzaniem wolnego czasu w sposób aktywny oraz wdrażanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa wśród dzieci i ich rodziców.

Dzieci do przedszkola przywożone są samochodami, odbywają mało spacerów, czas wolny z rodzicami spędzają przed telewizorem, tabletem, smartfonem lub w galeriach handlowych, co powoduje, że coraz więcej występuje zachowań trudnych wśród dzieci.

W związku z tym, że nasze przedszkole usytuowane jest w trzypiętrowej kamienicy w centrum miasta, postanowiłyśmy także zająć się wdrażaniem zasad bezpieczeństwa wśród dzieci. Bezpośrednie wyjście na ulicę, pobliskie duże i niebezpieczne skrzyżowanie oraz budynek, w którym znajduje się przedszkole to rzeczy, na które nie mamy wpływu. Możemy jednak edukować, uczulać i utrwalać zdobyte umiejętności, tak aby jak najbardziej zwiększyć bezpieczeństwo całej społeczności przedszkola.

 

We wrześniu odbyły się pierwsze spotkania z przedstawicielką Straży Miejskiej w Szczecinie. Miały one na celu zapoznanie dzieci z funkcjami jakie pełnią strażnicy w naszym mieście oraz poznanie umundurowania funkcjonariuszy. 
Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania!
44554481_1863929610390148_3799746159338061824_o 44366858_1863928213723621_450864973581647872_o 42919961_1839679479481828_8786657584649076736_o
 
Poznanie Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie.

 

 

 

 

42453917_1831963506920092_284703537986797568_o 42461495_1831963823586727_1932982256704421888_o 42469390_1831966543586455_8969515271815430144_o

Wizyta przedszkolaków w WSPR rozpoczęła się oglądaniem karetek. Każde dziecko mogło zobaczyć karetkę od środka, obejrzeć sprzęty niezbędne do ratowania życia oraz wysłuchać pana ratownika, który bardzo ciekawie opowiadał o swojej pracy.
Następnie udaliśmy się do "Szkoły ratowników", gdzie nauczyliśmy się udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej.
 
 
Koniec września w Pentliczku był zdecydowanie pod znakiem witamin. Przedszkolaki robiły zdrowe kanapki, sałatki owocowe i warzywne, szaszłyki owocowe, soki marchewkowo- jabłkowe. Wszystkie potrawy oczywiście zniknęły w mgnieniu oka! Aby obejrzeć więcej zdjęć, zapraszamy do galerii oraz na profil przedszkola na Facebooku.
 
 
W Pentliczku gościliśmy panią policjantkę, która opowiedziała nam o bezpiecznym poruszaniu się po ulicach. Mieliśmy okazję także przećwiczyć nowe umiejętności w praktyce.

 

Często zastanawiacie się Państwo czy dzieci w przedszkolu mają odpowiednią dietę czy odżywiają się zdrowo oraz czy posiłki są urozmaicone i wartościowe.

 

44979405_1878898465559929_1590210808120344576_o 45029971_1878898772226565_7725706924875841536_o 45074625_1878898692226573_637368744384921600_o

W przedszkolu udostępniamy tygodniowy jadłospis, a w albumie "Nasze posiłki" na Facebooku będziemy prezentować przykładowe zdjęcia naszych dań. Dzięki temu będziecie Państwo mogli przekonać się, że w naszym przedszkolu promujemy zdrową i różnorodną kuchnię. 
 
 
W październiku odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielką Straży Miejskiej. Tym razem tematem spotkania była "Bezpieczna droga".

Pierwsza pomoc.

47048025_1926002440849531_6467424658407817216_n 47217968_1926003564182752_8348615343303819264_n 47262800_1926002857516156_8303846567010369536_n

 

Przedszkolaki ze starszych grup w ostatnim czasie odbyły szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Spotkania odbyły się dzięki współpracy z Ratownikami Medycznymi oraz studentami Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
 
Szpital Pluszowego Misia.

 

 

44500787_1866818356767940_5462440171280531456_n 44506909_1868033849979724_8717604161320910848_o 44635449_1868981243218318_6616759103626674176_o

We współpracy ze studentami Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, w naszym przedszkolu realizowany był projekt "Szpital Pluszowego Misia". Starsze przedszkolaki wcieliły się w role lekarzy i spisali się przy tym na medal! 
 
 
Realizacja programu "Śmiało rozmawiamy".

Śmiałek pojawił się u nas w przedszkolu, żeby pomóc pokonać lęk przed wizytami u lekarza, badaniami, zastrzykami, itp. Każdy wykonał swojego Śmiałka po to, by mieć go zawsze przy sobie, w razie gdyby jakiś lekki lęk przed wizytą u lekarza się pojawił 😉 . Okazało się, że do naszego przedszkola ktoś podrzucił ogromny wór, w którym było mnóstwo chorych miśków. Były bolące brzuszki, złamane łapki, skaleczone uszka i wiele innych ciężkich przypadków medycznych 🙂 . Na szczęście miśki dobrze trafiły, bo przedszkolaki bardzo sprawnie się nimi zaopiekowały. Bandaże, plastry, strzykawki i pozytywna energia sprawiły, że nasi kudłaci pacjenci jeszcze przed obiadem poczuli się lepiej 🙂

46340641_1906601759456266_640713252598185984_o 46358978_1906600322789743_1678515653553684480_o 46426387_1906600256123083_6498971833147064320_o 46436845_1906600236123085_185451301952290816_o 46522649_1918699198246522_4997529301726265344_o 46914928_1918699344913174_7373737309906141184_o

Wizyta w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Szczecinie.

Motylki odwiedziły CPR w Szczecinie, gdzie dowiedziały się jak funkcjonuje placówka, kiedy dzwonimy pod numer 112, a jakich telefonów należy kategorycznie unikać.
46493027_1913106938805748_5808797135872720896_n 46502034_1913107722139003_3794678209597931520_n 46507867_1913108498805592_3918969413478383616_n 46514247_1913107365472372_9134319897176702976_n
 
"Kuchenne igraszki".

 

 

 

 

 

 

 

W Pentliczku gościliśmy Agencję Pimpuś, która przedstawiła nam codzienne problemy zdrowej żywności 😉 . Wygrały pierogi czy marchewki? A może najlepiej się dogadać i połączyć w parę? 😉
46501669_1911998352249940_2072294193874599936_n 46513558_1911999072249868_7231157525393965056_n 46520724_1911998408916601_6423654874327547904_n
 

"Miś Ratownik"

46503278_1916211401828635_3703380201456009216_n 46644864_1916211825161926_6531968374665117696_n 46764841_1916211975161911_4392370763361943552_n

Pentliczek uczestniczył w akcji "Miś Ratownik", dzięki której wiele dzieci, które po różnych interwencjach trafiają do Policyjnej Izby Dziecka, będą tam miały swoich nowych pluszowych przyjaciół, którzy pomogą im przetrwać ten ciężki czas. Miśków, które zostały przyniesione przez dzieci i ich rodziców, było tak dużo, że Policjanci przyszli do nas osobiście podziękować za tak wielki odzew.
Dziękujemy wszystkim przedszkolakom i ich rodzicom 

 

W imieniu Zespołu Promocji Zdrowia życzymy wszystkim zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia. Niech ten czas spędzony w gronie najbliższych napełni Wasze serca spokojem, a szczere i najpiękniejsze Bożonarodzeniowe życzenia spełniają się w każdym momencie.

 

 

142756936_1117918551984020_1820277117276690061_n

Spotkanie Bożonarodzeniowe kadry PP3. 
 

FONOLANDIA to pierwszy w Polsce kompleksowo opracowany projekt edukacyjny dotyczący odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych. W naszym przedszkolu zajęcia Fonolandii odbyły się w dwóch grupach- w Biedronkach i Koniczynkach. Cykl 15 zajęć, przeprowadzonych na podstawie ciekawych pakietów edukacyjnych przeprowadziła pani Agnieszka. Poniżej prezentujemy krótką relację z całego cyklu zajęć. Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronach: www.fonolandia.edu.pl oraz www.dbamomojzasieg.com  

60739437_2191643207618785_5099554042229555200_o 60928689_2191643017618804_4616501570119401472_o 61041042_2191642834285489_7819882011350269952_o

17 maja wszystkie przedszkolaki z Pentliczka wzięły udział w V Ogólnopolskim Maratonie Przedszkolaków „Sprintem do maratonu”. Celem SPRINTEM DO MARATONU jest popularyzowanie biegów wśród dzieci oraz upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu. Nasza impreza mogła odbyć się dzięki uprzejmości dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Szczecinie, który pozwolił skorzystać nam z boiska szkoły. Spotkanie rozpoczęliśmy od odśpiewania hymnu „Sprintem do maratonu”, a następnie po skocznej i wesołej rozgrzewce wystartowaliśmy! W sumie w biegu udział wzięło 200 dzieci i 25 osób dorosłych, wszyscy przebiegli dystans 200 metrów, dzięki czemu do licznika „dołożyliśmy” 45000 przebiegniętych metrów!!! Wszystkie dzieci otrzymały medale i poczęstunek regeneracyjny 😉 a mali maratończycy już zapowiedzieli, że za rok podwoimy wynik 🙂 . Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z imprezy, którą wykonał pan Arkadiusz Górka. Dziękujemy 🙂

60628550_2192914490824990_9114718778834288640_o 60813882_2192868840829555_4196404007079510016_o 61238017_2192849467498159_1540242273835417600_o

Przedszkolaki podczas spotkania z Policją

FB_IMG_1570363499672

Przedszkolaki na imprezie sportowej Kids Day Kinder +Sport

FB_IMG_1570363736097FB_IMG_1570363668674FB_IMG_1570363607805FB_IMG_1570363615947

 

Czyściochowe przedszkole w Gumisiach i Motylkach89595482_2769010986548668_3209258254299299840_o 89436005_2768556933260740_684116968025882624_o 89284029_2768564066593360_8357194519002742784_o 89108559_2768558959927204_144198965707931648_o 87799458_2768558413260592_5625359172854874112_o 87452078_2769010783215355_9156157559608967168_o

 

Dogoterapia w Motylkach75237603_2467126973403739_5243069983583371264_o 73155141_2467125860070517_2132486210612887552_o 73052035_2467131603403276_17269097129574400_o 72994672_2467127763403660_2391993486166458368_o 72762246_2467146583401778_2637097253885444096_o 72757976_2467134596736310_1812357314217246720_o

 

Dzień życzliwości w Pentliczku

77068433_2534319083351194_4759236501735211008_o 76959425_2534331470016622_2553215516097380352_o 76705148_2534330610016708_8643871250864668672_o 76705082_2535159393267163_8955318875893792768_o 73404051_2537609536355482_4815396459010588672_o 72246643_2535160356600400_7727213028172627968_o

Eksperymenty z wodą

85142256_2711360042313763_8258895976161345536_n 85055330_2711360122313755_7144854641526702080_n 84945315_2711359305647170_3917999227610857472_o 75540072_2530028770446892_35733582441873408_o 74939096_2530031893779913_7515335088800792576_o 72729401_2530036850446084_8941520086569582592_o

 

Gumisie z wizytą w Szkole Sportowej

76910173_2496611023788667_6999796965827411968_o 75567401_2496612123788557_7170538936798806016_o 74906654_2496606617122441_3964615050294984704_o 75392673_2496610573788712_5598688426674094080_o 74611550_2496614700454966_783858473849847808_o 74356123_2496608200455616_3120776426148593664_o 74205802_2496613413788428_3638509505043496960_o

Konferencja FUTURED Gdynia 2019

dav

fbt

FB_IMG_1576012544890

 

Gumisie i Misie na dniach otwartych w Sp61

89301637_2758175420965558_243404828980543488_o 89107355_2764824030300697_5623419213436682240_o 89029515_2764824963633937_1273314901112127488_o 87484986_2758178470965253_8157119038091165696_o 87368317_2764822223634211_2512072757353644032_o 87062290_2758173644299069_4666785672831434752_o

 

 

Motylki "U Piekarzy"

76674515_2502368669879569_6911011371819728896_o 75139017_2502357219880714_2973737181387948032_o 74785343_2502367376546365_2046365837085900800_o 74421712_2502416396541463_718314163356565504_o 74404241_2502409523208817_928837701971476480_o 73390781_2502373923212377_8175154370271248384_o

 

Sensoplastyka w Koniczynkach

84068257_2692170807566020_5261800765457956864_o 83687601_2660125434103891_2907861728916144128_o 82455168_2660125190770582_7874689556438581248_o 82293959_2660125627437205_1674403471475867648_o

 

Smoki przygotowują sałatkę owocową

71296995_2401761286606975_8930589862952697856_o 71389513_2401759099940527_8003510146930049024_o 71132359_2401758789940558_466960810200006656_o 71101371_2401758383273932_4047968215047864320_o 70493546_2401759756607128_1742002571632967680_o 70656707_2401760023273768_716385615666479104_o 70413890_2401759413273829_7834382967697833984_o

Ogólnopolska akcja "Bezpieczny przejazd" w Misiach

74601211_2482050278578075_289279855705456640_o 74368759_2482047168578386_8660076845372276736_o 74341953_2482044581911978_8167501631902973952_o 73215879_2482052445244525_6188523165971382272_o

Spotkanie Świąteczne 2019

_DSC0233 _DSC0161 _DSC0195 _DSC0160

Powitanie jesieni na sportowo w Smerfach

76685029_2502030173246752_4611730140626419712_o 75453440_2502060959910340_8770159992494882816_o 75446735_2502029779913458_6023483434100326400_o 74526002_2502040523245717_1848968328412921856_o 73539184_2502031893246580_4208902675443482624_o

Spotkanie z policjantami

79003217_2573945322721903_5722021848552570880_o 78750868_2573963912720044_797808046590918656_o 78722759_2573191209463981_3649291994670301184_o 76760042_2573202882796147_6599679066662502400_o

 

Wystawa "Zmysły w akcji"

71091677_2398373713612399_9081258556941926400_o 70514777_2398376740278763_6317780984133582848_o 70763934_2398374670278970_7355293199918694400_o 70406334_2398374860278951_1426174105731727360_o 70383389_2398376390278798_1714239005383458816_o 69888652_2398377736945330_8939521221674926080_o

 

W grudniu 2020 roku odbyło się podsumowanie dotychczasowej działalności Zespołu Promocji Zdrowia. W tym celu przeprowadzone zostało badanie ankietowe wśród pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych, dzieci oraz ich rodziców. W badaniu wzięli udział wszyscy pracownicy, którzy zatrudnieni są w placówce minimum od pół roku. Natomiast jeżeli chodzi o dzieci i ich rodziców, została wybrana grupa osób, które do przedszkola uczęszczają najdłużej, a co za tym idzie, biorą udział w tworzeniu Przedszkola Promującego Zdrowie od samego początku.

Największym osiągnięciem naszego przedszkola jest stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery. Zarówno nauczyciele, personel niepedagogiczny, rodzice, jak i dzieci czują się w naszej placówce bardzo dobrze. Dzieci oraz ich rodzice mają pozytywne relacje z pracownikami placówki. Rodzice naszych wychowanków wiedzą, że ich dzieci pozostając w przedszkolu są otoczone profesjonalną opieką.

Uzyskane w wyniku autoewaluacji dane pozwolą na refleksje i planowanie dalszych działań dla rozwoju Przedszkola Promującego Zdrowie. Na podstawie zebranych informacji poznaliśmy opinie całej społeczności naszego przedszkola, co stanowić będzie podstawę wyboru kolejnego priorytetu.

Dzięki uczestnictwu w programie mieliśmy możliwość sprawdzenia co w przedszkolu funkcjonuje dobrze, a nad czym jeszcze należałoby popracować.

Największą trudnością w przeprowadzeniu autoewaluacji była organizacja zbierania danych i wypełniania dokumentacji ze względu na panującą w kraju sytuację epidemiologiczną. Od marca 2020 roku placówka funkcjonuje w ograniczonym zakresie, przez co również nie odbyło się wiele zaplanowanych działań. Brak bezpośredniego, codziennego kontaktu z uczestnikami programu i konieczność sporządzenia internetowych ankiet, spowodował, że miałyśmy problemy z otrzymaniem informacji zwrotnych. Przeszkodę stanowił także niewystarczający poziom zaangażowania części społeczności przedszkola, a w szczególności rodziców, w wypełnienie i przekazanie ankiet.

Poniżej przedstawiamy dokładne zestawienia ankiet, w przebadanych grupach.

ARKUSZ OCENY EFEKTÓW DZIAŁAŃ                                                                                                  Załącznik V

                                                                                

Dobre samopoczucie w przedszkolu (część E ankiety)

 

Badana grupa

Średnia liczba punktów

Najważniejsze lub najczęściej powtarzające się czynniki wpływające na samopoczucie (dotyczy odpowiedzi na pytania otwarte w ramkach)

Przyczyny nieudzielenia odpowiedzi na pytania otwarte

DOBRZE

ŹLE

1

2

3

4

5

Nauczyciele

Liczba zbadanych:24

5

Miła i przyjazna atmosfera.

Satysfakcja z pracy.

Życzliwość i pomoc innych nauczycieli.

 

Konflikty z rodzicami.

Rodzice, którzy tylko wymagają, a nic nie dają od siebie.

Plotki i nieporozumienia.

Brak współpracy z personelem obsługi.

Słaby przepływ informacji.

 

Pracownicy niepedagogiczni

Liczba zbadanych: 20

5

Przyjazna atmosfera

 

 

 

 

 

Brak przepływu informacji.

Kiedy nie jesteśmy o wszystkim informowani przez dyrektora.

Niektóre zachowania rodziców.

 

Rodzice dzieci

 Liczba zbadanych: 49

5

Miła i przyjazna atmosfera, bardzo miły personel. Kreatywne zawsze uśmiechnięte nauczycielki i obsługa. Otwartość na pomysły i sugestie.

Czystość.

Bezpieczeństwo.

Słaba komunikacja i brak współpracy z nauczycielami.

 

 

 

 

Średnia liczba punktów dla wszystkich grup łącznie: 5

Elementy wymagające poprawy: Relacje między rodzicami, a personelem przedszkola. Poprawienie komunikacji między pracownikami.

Problem priorytetowy: Utrudnione relacje na linii nauczyciel-rodzic spowodowane ogólnymi ograniczeniami kontaktów społecznych.

 

 

Podejmowanie działań dla wzmacniania zdrowia (część F ankiety)

 

Badana grupa

 

 

Średni odsetek odpowiedzi Tak

Działania dla wzmacniania zdrowia podejmowane

 

NAJCZĘŚCIEJ

NAJRZADZIEJ

1

2

3

4

Nauczyciele

Liczba zbadanych: 24

5

Brak odpowiedzi.

Brak odpowiedzi.

 Pracownicy niepedagogiczni Liczba zbadanych: 20

5

Brak odpowiedzi.

Brak odpowiedzi.

Rodzice dzieci

Liczba zbadanych: 49

5

Brak odpowiedzi.

Brak odpowiedzi.

Średni odsetek odpowiedzi Tak dla wszystkich grup łącznie: 5

Wnioski do dalszych działań: Kontynuowanie dotychczasowych działań podejmowanych dla wzmacniania zdrowia.

 

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU DRUGIEGO:

badanie klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „Narysuj i opowiedz”

 

Wymiary klimatu społecznego

A. Co dzieci lubią w przedszkolu? Co im się w nim podoba?

B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba?

Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi

Liczba wskazań

Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi

Liczba wskazań

1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkolu

 Brak

 

Mieć kary.

3

2. Osoby dorosłe i relacje z nimi

Nauczycielki i panie z obsługi.

11

Brak

 

3. Dzieci i relacje między nimi

Lubię koleżanki i kolegów.

Lubię się bawić z innymi dziećmi.

5

7

Kiedy dzieci mi dokuczają.

Kiedy dzieci nie chcą się ze mną bawić.

Bawić się z chłopakami.

Jak ktoś mu przeszkadza, krzyczy na niego.

2

1

1

1

4. Rzeczy (zabawki, sprzęty)

Pokemona Iwi.

Zabawki, z których można zbudować fajne budowle.

Zabawki.

Samochody

 

Klocki

1

1

6

1

1

Miśka ze smutną buźką.

Zepsutych Puzzli.

1

1

5. Aktywności (zajęcia, zabawy)

Zabawa.

Rysowanie/malowanie.

Taniec.

Śpiew.

Zabawy na podwórku.

Zajęcia dodatkowe.

5

7

2

1

3

1

Słuchania bajek.

Tańczyć i skakać.

2

1

6. Jedzenie i picie

Śniadania.

Obiady.

Zupę mleczną bez makaronu.

Jedzenie.

1

1

1

3

Obiadów.

Zupy.

Brokułów.

Surówki.

1

1

1

1

7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola

Plac zabaw

2

Schodów.

 

8. Inne

Brak

 

Nie wiem.

Wszystko lubię.

Jak pada deszcz, bo nie można wyjść na dwór.

Wstawać rano.

4

7

1

1

 

Mocne strony: Bardzo dobre relacje z dorosłymi pracującymi w przedszkolu. Duża aktywność dzieci w sali i na podwórku przedszkolnym. Jadłospis przedszkolny.

Słabe strony, problemy do rozwiązania: Agresja wśród rówieśników.

Problem priorytetowy: Część dzieci nie przestrzega określonych norm zachowania się w grupie.

 

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU DRUGIEGO:

badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety

 

Badana grupa liczba zbadanych osób

Wymiary (numery stwierdzeń)

Ocena: średnia punktów w każdym wymiarze

Ocena: średnia punktów we wszystkich wymiarach

Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego (5 pkt)

1

2

3

4

5

Nauczyciele

liczba: 24

Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4–5)

4,5

 

 

4,75

Więcej wsparcia ze strony dyrektora przedszkola.

Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola.

Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6–9)

4,5

Relacje między nauczycielami (10–12)

5

Relacje z rodzicami dzieci (13–15)

5

Pracownicy

niepedagogiczni

liczba: 20

Stwarzanie pracownikom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4–5)

3

 

4,07

Stwarzanie pracownikom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola.

Stworzenie poczucia, że ich zdanie na temat spraw przedszkolnych jest tak samo ważne, jak zdanie innych pracowników.

Większe wsparcie ze strony dyrektora.

Poprawa relacji z nauczycielami.

Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6–8)

4

Relacje z nauczycielami (9–11)

4,3

Relacje z innymi pracownikami przedszkola, którzy nie są nauczycielami (12–14)

5

Rodzice dzieci

liczba: 49

Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (3–6)

4,25

 

4,11

Poprawa postrzegania przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko.

Stwarzanie rodzicom większych możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola.

Poprawa relacji z nauczycielami.

Relacje z nauczycielami i dyrektorem (7–9)

4,6

Postrzeganie przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko (10–13)

3,5

Podsumowanie wyników w standardzie drugim: badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety

Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup dorosłych: 4,31

Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie 5): Niewystarczający poziom zadowolenia rodziców dzieci z funkcjonowania przedszkola.

 

ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU TRZECIEGO

Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny”)

Ocena (punkty)

Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5)

1

2

3

1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja

a) Cele edukacji zdrowotnej zapisano w programie wychowania przedszkolnego (Analiza dokumentu)

5 4 3 2

 

b) W planach pracy dla poszczególnych grup uwzględniono treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej: edukacji żywieniowej, edukacji do zwiększania aktywności fizycznej, edukacji do bezpieczeństwa, edukacji do zdrowia psychicznego, edukacji seksualnej (Analiza dokumentów)

5 4 3 2

 

c) Treści edukacji zdrowotnej uwzględnione w planach poszczególnych grup dobrano na podstawie konsultacji z rodzicami, obserwacji zachowań dzieci, a w starszych grupach na podstawie rozmów z dziećmi (Ankieta N – pyt. 16, R – pyt. 13, wywiad z nauczycielami)

5 4 3 2

Częstsze konsultowanie z rodzicami treści edukacji zdrowotnej w planach grupowych.

d) W przedszkolu są realizowane zajęcia ukierunkowane na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci (wywiad z dyrektorem, z nauczycielami)

5 4 3 2

 

e) Jeśli w przedszkolu realizowane są programy „zewnętrzne”, są to programy o sprawdzonej skuteczności (oparte na dowodach), a wybór ich był uzasadniony (dostosowany do programu wychowania przedszkolnego i planu pracy dla danej grupy/grup) (Analiza dokumentów)

5 4 3 2

 

f ) Rodzice każdej grupy są systematycznie informowani o realizacji zajęć dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, wykorzystuje się w tym celu różne kanały informacyjne (Obserwacja, Ankieta N – pyt. 17, R – pyt. 14)

5 4 3 2

 

g) Rodziców zachęca się, aby kontynuowali w domu praktykowanie zachowań prozdrowotnych, o których dziecko uczy się w przedszkolu (Ankieta N – pyt. 18, R – pyt. 15)

5 4 3 2

Częstsze zachęcanie rodziców do kontynuowania zachowań prozdrowotnych poza przedszkolem.

h) Przebieg realizacji edukacji zdrowotnej w przedszkolu jest omawiany na spotkaniu Rady Pedagogicznej co najmniej 1 raz w roku szkolnym (Wywiad z dyrektorem, analiza dokumentów)

5 4 3 2

 

2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem

a) Atmosfera w czasie spożywania posiłków jest miła, nie towarzyszy im pośpiech, przekazywanie dzieciom przykrych uwag (Obserwacja we wszystkich grupach)

5 4 3 2

 

b) Stwarza się okazję i zachęca dzieci do próbowania nowych potraw i produktów o różnych smakach (Ankieta N – pyt. 19)

5 4 3 2

 

c) Dzieci w czasie posiłków mogą zjeść tyle, ile chcą (Ankieta N – pyt. 20)

5 4 3 2

 

d) Dzieciom ze starszych grup stwarza się możliwość uczestniczenia w przygotowaniu prostych potraw, np. zdrowych przekąsek (Obserwacje, wywiad z dyrektorem i pracownikami kuchni)

5 4 3 2

 

e) W posiłkach dla dzieci ogranicza się podawanie słodkich potraw i słodkich napojów (Analiza jadłospisu miesięcznego, wywiad z kucharką)

5 4 3 2

 

f ) W przedszkolu unika się nagradzania dzieci słodyczami (Ankieta N – pyt. 21, R – pyt. 16)

5 4 3 2

Unikanie nagradzania dzieci słodyczami.

g) Ogranicza się podawanie słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez w przedszkolu (Wywiad z dyrektorem, Ankieta R – pyt. 17)

5 4 3 2

Ograniczanie  podawania słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez przedszkolnych.

3. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało

a) Dzieci myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety i po przyjściu z zajęć poza przedszkolem, systematycznie instruuje się dzieci, jak należy myć ręce (Ankieta N – pyt. 22)

5 4 3 2

 

b) Dzieci codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów (o odpowiedniej zawartości fluoru) co najmniej po jednym posiłku, najlepiej po obiedzie (przed leżakowaniem), systematycznie instruuje się dzieci, jak należy czyścić zęby (Ankieta N – pyt. 23)

5 4 3 2

Zwiększenie liczby grup myjących zęby w przedszkolu.

c) W dni słoneczne chroni się dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem (Ankieta N – pyt. 24 )

5 4 3 2

 

4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej dzieci

a) W czasie zajęć w pozycji siedzącej wprowadza się częste elementy ruchu angażujące różne grupy mięśni i części ciała (Ankieta N – pyt. 25)

5 4 3 2

 

b) W czasie pobytu na placu zabaw, poza spontaniczną aktywnością fizyczną, oferuje się wszystkim dzieciom zorganizowane formy zajęć ruchowych (Ankieta N – pyt. 26)

5 4 3 2

Zwiększenie liczby zorganizowanych form zajęć ruchowych podczas pobytu na placu zabaw.

c) W przedszkolu organizuje się dodatkowe zajęcia ruchowe (np. rytmika, taniec, sport) dla wszystkich dzieci (Wywiad z dyrektorem)

5 4 3 2

Zwiększenie liczby dodatkowych zajęć ruchowych dla wszystkich dzieci.

d) Zachęca się dzieci i ich rodziców do pokonywania drogi do i z przedszkola pieszo (na rowerze/hulajnodze) wtedy, gdy jest to możliwe (Ankieta N – pyt. 27, R. – pyt. 18)

5 4 3 2

Zachęcanie dzieci i ich rodziców do większej aktywności fizycznej.

5. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo

a) Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat wzywania/poszukiwania pomocy i postępowania w razie różnych wypadków i zagrożeń (w tym rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji krzywdzenia ze strony dorosłych) (Wywiad z dyrektorem)

5 4 3 2

Zwiększenie oferty zajęć dotyczących pierwszej pomocy oraz dotyczących bezpieczeństwa.

b) Dzieci uczą się używania sprzętu ochronnego, np. zakładają kask, ochraniacze na kolana i łokcie (Wywiad z dyrektorem)

5 4 3 2

 

c) Na początku wykonywania niektórych czynności (np. na drodze, na placu zabaw, w czasie zajęć ruchowych, jedzenia, zajęć technicznych i plastycznych) dzieci są proszone, aby przypominały zasady bezpiecznego zachowania ich dotyczące (Ankieta N – pyt. 28)

5 4 3 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie wyników w standardzie trzecim

Wymiar

Średnia liczba punktów

Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3)

a

b

c

1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja

4,75

Częstsze konsultowanie z rodzicami treści edukacji zdrowotnej w planach grupowych.

Częstsze zachęcanie rodziców do kontynuowania zachowań prozdrowotnych poza przedszkolem.

2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem

4,71

Unikanie nagradzania dzieci słodyczami.

Ograniczanie  podawania słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez przedszkolnych.

3. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało

4,6

Zwiększenie liczby grup myjących zęby w przedszkolu.

4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej

4

Zwiększenie liczby zorganizowanych form zajęć ruchowych podczas pobytu na placu zabaw.

Zwiększenie liczby dodatkowych zajęć ruchowych dla wszystkich dzieci.

Zachęcanie dzieci  ich rodziców do większej aktywności fizycznej.

5. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo

4,6

Zwiększenie oferty zajęć dotyczących pierwszej pomocy oraz dotyczących bezpieczeństwa.

Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego (dla 5 wymiarów): 4,52

Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): Kształtowanie wiedzy i umiejętności dotyczących zdrowego stylu życia i bezpieczeństwa, a także podejmowanie inicjatyw na rzecz zdrowia, bezpieczeństwa własnego i innych.

 

Na podstawie wyników autoewaluacji przeprowadzonej w grudniu 2020 roku, wywiadów i obserwacji zespół dokonujący diagnozy uznał, że powyższe problemy nadal wpływają negatywnie na samopoczucie dzieci, ich rodziców, a także wszystkich pracowników przedszkola. Zaobserwowano również, że ze względu na trwającą epidemię i związane z nią ograniczenia, problem się nasilił. W związku z tym, Zespół Promocji Zdrowia, wraz z członkami Rady Pedagogicznej zadecydował, że w kolejnych latach będziemy kontynuować działania, które pomogą zminimalizować, poprawić i kontynuować pracę nad wzmocnieniem zachowań prozdrowotnych i bezpieczeństwa w przedszkolu. Jak wynika z przeprowadzonych badań, mocną stroną naszego przedszkola jest miła atmosfera. W związku z tym postanowiłyśmy wzmocnić działania w tym zakresie, tak, aby jeszcze więcej rodziców czuło się u nas dobrze i bez obaw powierzało nam swoje dzieci pod opiekę.

Opracowała: Marta Michalak