Promocja Zdrowia
Zespół Promocji Zdrowia w naszym przedszkolu funkcjonuje już około 10 lat. Przez te wszystkie lata odbywało się wiele akcji i wydarzeń promujących zdrowy styl życia, dlatego postanowiliśmy dołączyć do Zachodniopomorskiej Sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie, aby czerpać z tych działań jeszcze więcej korzyści.
W Polsce, od połowy lat 90. XX w., wiele przedszkoli jest zainteresowanych tworzeniem przedszkola promującego zdrowie (PPZ). Do wojewódzkich sieci szkół promujących zdrowie należy obecnie ponad 250 przedszkoli. W swej pracy wykorzystują one koncepcję i zasady tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie (SzPZ).
Zespół Promocji Zdrowia w PP3:
Cecylia Ostrowska (dyrektor)
Marta Michalak (lider zespołu)
Agnieszka Gbiorczyk
Natalia Krajewska
Natalia Wtulich
Kamila Żarkowska (do 2019 roku)
Małgorzata Szyszka (do 2020 roku)
W przedszkolu promującym zdrowie ważne jest przygotowywanie dzieci do podejmowania świadomych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych osób. W tym celu należy:
- przekazywać dzieciom spójne i zrozumiałe dla nich informacje dotyczące zdrowia i zachowań z nim związanych,
- pytać dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą, i brać je pod uwagę,
- powierzać dzieciom niektóre proste zadania,
- zachęcać dzieci do generowania pomysłów,
- zachęcać dzieci do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi oraz tworzyć warunki do tej współpracy.
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
- podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Standardy przedszkola promującego zdrowie:
- Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Przedszkole promujące zdrowie tworzy społeczność przedszkola sama dla siebie. W procesie tym powinni uczestniczyć w miarę możliwości wszyscy nauczyciele i pozostali pracownicy oraz jak największa grupa rodziców dzieci. Ich udział i zaangażowanie są niezbędne w diagnozowaniu problemów społeczności przedszkola i jego środowiska, wyborze priorytetów, planowaniu i realizacji działań oraz ocenie ich efektów.
Tworzenie PPZ wymaga systematycznego planowania działań, monitorowania ich przebiegu oraz sprawdzania ich efektów. Pomaga to koncentrować się na rozwiązywaniu problemów priorytetowych, ograniczać nadmiar obciążeń i stresów. Jest to podstawowy warunek skuteczności działań.
Tworzenie i rozwój PPZ jest długotrwałym procesem. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań, w kolejnych latach realizowane są cykle działań składające się z czterech etapów:
- Diagnoza – w pierwszym roku diagnoza stanu wyjściowego, w kolejnych latach diagnoza uaktualniona.
- Planowanie działań i ich ewaluacji.
- Działania – realizacja planu.
- Ewaluacja wyników działań zaplanowanych na dany rok szkolny.
Przyjęcie zasady, że cykl ten powtarza się w każdym roku szkolnym, wynika z faktu, że przedszkole pracuje w takim rytmie. Na początku roku szkolnego społeczność przedszkola mobilizuje się do rozwiązywania problemu(-ów), który(-re) uzna za priorytetowy(-we), i rozpoczyna kolejny cykl (od diagnozy do ewaluacji wyników).
Oznaczenia:
- Diagnoza stanu wyjściowego lub uaktualniona,
- Planowanie działań i ich ewaluacji,
- Działania – realizacja planu,
- Ewaluacja wyników działań.
Więcej informacji na temat Przedszkola Promującego Zdrowie można znaleźć na stronie internetowej www.ore.edu.pl
Opracowane na podstawie:
Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska
„PRZEDSZKOLEPROMUJĄCE ZDROWIE.
Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia”
Plan pracy Zespołu Promocji Zdrowia
w roku szkolnym 2018/2019
1. Problem priorytetowy do rozwiązania:
Kształtowanie wiedzy i umiejętności dotyczących zdrowego stylu życia i bezpieczeństwa, a także podejmowanie inicjatyw na rzecz zdrowia, bezpieczeństwa własnego i innych.
Po diagnozie wstępnej, we wrześniu 2018 roku, na podstawie ankiet oraz obserwacji, został wyłoniony problem priorytetowy do realizacji w tym roku szkolnym. Jest to niedostateczne zainteresowanie spędzaniem wolnego czasu w sposób aktywny oraz wdrażanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa wśród dzieci i ich rodziców.
Dzieci do przedszkola przywożone są samochodami, odbywają mało spacerów, czas wolny z rodzicami spędzają przed telewizorem, tabletem, smartfonem lub w galeriach handlowych, co powoduje, że coraz więcej występuje zachowań trudnych wśród dzieci.
W związku z tym, że nasze przedszkole usytuowane jest w trzypiętrowej kamienicy w centrum miasta, postanowiłyśmy także zająć się wdrażaniem zasad bezpieczeństwa wśród dzieci. Bezpośrednie wyjście na ulicę, pobliskie duże i niebezpieczne skrzyżowanie oraz budynek, w którym znajduje się przedszkole to rzeczy, na które nie mamy wpływu. Możemy jednak edukować, uczulać i utrwalać zdobyte umiejętności, tak aby jak najbardziej zwiększyć bezpieczeństwo całej społeczności przedszkola.
Często zastanawiacie się Państwo czy dzieci w przedszkolu mają odpowiednią dietę czy odżywiają się zdrowo oraz czy posiłki są urozmaicone i wartościowe.
Pierwsza pomoc.
Śmiałek pojawił się u nas w przedszkolu, żeby pomóc pokonać lęk przed wizytami u lekarza, badaniami, zastrzykami, itp. Każdy wykonał swojego Śmiałka po to, by mieć go zawsze przy sobie, w razie gdyby jakiś lekki lęk przed wizytą u lekarza się pojawił 😉 . Okazało się, że do naszego przedszkola ktoś podrzucił ogromny wór, w którym było mnóstwo chorych miśków. Były bolące brzuszki, złamane łapki, skaleczone uszka i wiele innych ciężkich przypadków medycznych 🙂 . Na szczęście miśki dobrze trafiły, bo przedszkolaki bardzo sprawnie się nimi zaopiekowały. Bandaże, plastry, strzykawki i pozytywna energia sprawiły, że nasi kudłaci pacjenci jeszcze przed obiadem poczuli się lepiej 🙂
Wizyta w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Szczecinie.
"Miś Ratownik"
FONOLANDIA to pierwszy w Polsce kompleksowo opracowany projekt edukacyjny dotyczący odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych. W naszym przedszkolu zajęcia Fonolandii odbyły się w dwóch grupach- w Biedronkach i Koniczynkach. Cykl 15 zajęć, przeprowadzonych na podstawie ciekawych pakietów edukacyjnych przeprowadziła pani Agnieszka. Poniżej prezentujemy krótką relację z całego cyklu zajęć. Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronach: www.fonolandia.edu.pl oraz www.dbamomojzasieg.com
17 maja wszystkie przedszkolaki z Pentliczka wzięły udział w V Ogólnopolskim Maratonie Przedszkolaków „Sprintem do maratonu”. Celem SPRINTEM DO MARATONU jest popularyzowanie biegów wśród dzieci oraz upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu. Nasza impreza mogła odbyć się dzięki uprzejmości dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Szczecinie, który pozwolił skorzystać nam z boiska szkoły. Spotkanie rozpoczęliśmy od odśpiewania hymnu „Sprintem do maratonu”, a następnie po skocznej i wesołej rozgrzewce wystartowaliśmy! W sumie w biegu udział wzięło 200 dzieci i 25 osób dorosłych, wszyscy przebiegli dystans 200 metrów, dzięki czemu do licznika „dołożyliśmy” 45000 przebiegniętych metrów!!! Wszystkie dzieci otrzymały medale i poczęstunek regeneracyjny 😉 a mali maratończycy już zapowiedzieli, że za rok podwoimy wynik 🙂 . Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z imprezy, którą wykonał pan Arkadiusz Górka. Dziękujemy 🙂
Przedszkolaki podczas spotkania z Policją
Przedszkolaki na imprezie sportowej Kids Day Kinder +Sport
Czyściochowe przedszkole w Gumisiach i Motylkach
Dogoterapia w Motylkach
Dzień życzliwości w Pentliczku
Eksperymenty z wodą
Gumisie z wizytą w Szkole Sportowej
Konferencja FUTURED Gdynia 2019
Gumisie i Misie na dniach otwartych w Sp61
Motylki "U Piekarzy"
Sensoplastyka w Koniczynkach
Smoki przygotowują sałatkę owocową
Ogólnopolska akcja "Bezpieczny przejazd" w Misiach
Spotkanie Świąteczne 2019
Powitanie jesieni na sportowo w Smerfach
Spotkanie z policjantami
Wystawa "Zmysły w akcji"
W grudniu 2020 roku odbyło się podsumowanie dotychczasowej działalności Zespołu Promocji Zdrowia. W tym celu przeprowadzone zostało badanie ankietowe wśród pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych, dzieci oraz ich rodziców. W badaniu wzięli udział wszyscy pracownicy, którzy zatrudnieni są w placówce minimum od pół roku. Natomiast jeżeli chodzi o dzieci i ich rodziców, została wybrana grupa osób, które do przedszkola uczęszczają najdłużej, a co za tym idzie, biorą udział w tworzeniu Przedszkola Promującego Zdrowie od samego początku.
Największym osiągnięciem naszego przedszkola jest stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery. Zarówno nauczyciele, personel niepedagogiczny, rodzice, jak i dzieci czują się w naszej placówce bardzo dobrze. Dzieci oraz ich rodzice mają pozytywne relacje z pracownikami placówki. Rodzice naszych wychowanków wiedzą, że ich dzieci pozostając w przedszkolu są otoczone profesjonalną opieką.
Uzyskane w wyniku autoewaluacji dane pozwolą na refleksje i planowanie dalszych działań dla rozwoju Przedszkola Promującego Zdrowie. Na podstawie zebranych informacji poznaliśmy opinie całej społeczności naszego przedszkola, co stanowić będzie podstawę wyboru kolejnego priorytetu.
Dzięki uczestnictwu w programie mieliśmy możliwość sprawdzenia co w przedszkolu funkcjonuje dobrze, a nad czym jeszcze należałoby popracować.
Największą trudnością w przeprowadzeniu autoewaluacji była organizacja zbierania danych i wypełniania dokumentacji ze względu na panującą w kraju sytuację epidemiologiczną. Od marca 2020 roku placówka funkcjonuje w ograniczonym zakresie, przez co również nie odbyło się wiele zaplanowanych działań. Brak bezpośredniego, codziennego kontaktu z uczestnikami programu i konieczność sporządzenia internetowych ankiet, spowodował, że miałyśmy problemy z otrzymaniem informacji zwrotnych. Przeszkodę stanowił także niewystarczający poziom zaangażowania części społeczności przedszkola, a w szczególności rodziców, w wypełnienie i przekazanie ankiet.
Poniżej przedstawiamy dokładne zestawienia ankiet, w przebadanych grupach.
ARKUSZ OCENY EFEKTÓW DZIAŁAŃ Załącznik V
Dobre samopoczucie w przedszkolu (część E ankiety)
Badana grupa |
Średnia liczba punktów |
Najważniejsze lub najczęściej powtarzające się czynniki wpływające na samopoczucie (dotyczy odpowiedzi na pytania otwarte w ramkach) |
Przyczyny nieudzielenia odpowiedzi na pytania otwarte |
|
DOBRZE |
ŹLE |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Nauczyciele Liczba zbadanych:24 |
5 |
Miła i przyjazna atmosfera. Satysfakcja z pracy. Życzliwość i pomoc innych nauczycieli.
|
Konflikty z rodzicami. Rodzice, którzy tylko wymagają, a nic nie dają od siebie. Plotki i nieporozumienia. Brak współpracy z personelem obsługi. Słaby przepływ informacji. |
|
Pracownicy niepedagogiczni Liczba zbadanych: 20 |
5 |
Przyjazna atmosfera
|
Brak przepływu informacji. Kiedy nie jesteśmy o wszystkim informowani przez dyrektora. Niektóre zachowania rodziców. |
|
Rodzice dzieci Liczba zbadanych: 49 |
5 |
Miła i przyjazna atmosfera, bardzo miły personel. Kreatywne zawsze uśmiechnięte nauczycielki i obsługa. Otwartość na pomysły i sugestie. Czystość. Bezpieczeństwo. |
Słaba komunikacja i brak współpracy z nauczycielami.
|
|
Średnia liczba punktów dla wszystkich grup łącznie: 5
Elementy wymagające poprawy: Relacje między rodzicami, a personelem przedszkola. Poprawienie komunikacji między pracownikami.
Problem priorytetowy: Utrudnione relacje na linii nauczyciel-rodzic spowodowane ogólnymi ograniczeniami kontaktów społecznych.
Podejmowanie działań dla wzmacniania zdrowia (część F ankiety)
Badana grupa
|
Średni odsetek odpowiedzi Tak |
Działania dla wzmacniania zdrowia podejmowane
|
|
NAJCZĘŚCIEJ |
NAJRZADZIEJ |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
Nauczyciele Liczba zbadanych: 24 |
5 |
Brak odpowiedzi. |
Brak odpowiedzi. |
Pracownicy niepedagogiczni Liczba zbadanych: 20 |
5 |
Brak odpowiedzi. |
Brak odpowiedzi. |
Rodzice dzieci Liczba zbadanych: 49 |
5 |
Brak odpowiedzi. |
Brak odpowiedzi. |
Średni odsetek odpowiedzi Tak dla wszystkich grup łącznie: 5
Wnioski do dalszych działań: Kontynuowanie dotychczasowych działań podejmowanych dla wzmacniania zdrowia.
ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU DRUGIEGO:
badanie klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „Narysuj i opowiedz”
Wymiary klimatu społecznego |
A. Co dzieci lubią w przedszkolu? Co im się w nim podoba? |
B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba? |
||
Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi |
Liczba wskazań |
Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi |
Liczba wskazań |
|
1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkolu |
Brak |
|
Mieć kary. |
3 |
2. Osoby dorosłe i relacje z nimi |
Nauczycielki i panie z obsługi. |
11 |
Brak |
|
3. Dzieci i relacje między nimi |
Lubię koleżanki i kolegów. Lubię się bawić z innymi dziećmi. |
5 7 |
Kiedy dzieci mi dokuczają. Kiedy dzieci nie chcą się ze mną bawić. Bawić się z chłopakami. Jak ktoś mu przeszkadza, krzyczy na niego. |
2 1 1 1 |
4. Rzeczy (zabawki, sprzęty) |
Pokemona Iwi. Zabawki, z których można zbudować fajne budowle. Zabawki. Samochody
Klocki |
1 1 6 1 1 |
Miśka ze smutną buźką. Zepsutych Puzzli. |
1 1 |
5. Aktywności (zajęcia, zabawy) |
Zabawa. Rysowanie/malowanie. Taniec. Śpiew. Zabawy na podwórku. Zajęcia dodatkowe. |
5 7 2 1 3 1 |
Słuchania bajek. Tańczyć i skakać. |
2 1 |
6. Jedzenie i picie |
Śniadania. Obiady. Zupę mleczną bez makaronu. Jedzenie. |
1 1 1 3 |
Obiadów. Zupy. Brokułów. Surówki. |
1 1 1 1 |
7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola |
Plac zabaw |
2 |
Schodów. |
|
8. Inne |
Brak |
|
Nie wiem. Wszystko lubię. Jak pada deszcz, bo nie można wyjść na dwór. Wstawać rano. |
4 7 1 1 |
Mocne strony: Bardzo dobre relacje z dorosłymi pracującymi w przedszkolu. Duża aktywność dzieci w sali i na podwórku przedszkolnym. Jadłospis przedszkolny.
Słabe strony, problemy do rozwiązania: Agresja wśród rówieśników.
Problem priorytetowy: Część dzieci nie przestrzega określonych norm zachowania się w grupie.
ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU DRUGIEGO:
badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety
Badana grupa liczba zbadanych osób |
Wymiary (numery stwierdzeń) |
Ocena: średnia punktów w każdym wymiarze |
Ocena: średnia punktów we wszystkich wymiarach |
Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego (5 pkt) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Nauczyciele liczba: 24 |
Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4–5) |
4,5 |
4,75 |
Więcej wsparcia ze strony dyrektora przedszkola. Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola. |
Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6–9) |
4,5 |
|||
Relacje między nauczycielami (10–12) |
5 |
|||
Relacje z rodzicami dzieci (13–15) |
5 |
|||
Pracownicy niepedagogiczni liczba: 20 |
Stwarzanie pracownikom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4–5) |
3 |
4,07 |
Stwarzanie pracownikom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola. Stworzenie poczucia, że ich zdanie na temat spraw przedszkolnych jest tak samo ważne, jak zdanie innych pracowników. Większe wsparcie ze strony dyrektora. Poprawa relacji z nauczycielami. |
Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6–8) |
4 |
|||
Relacje z nauczycielami (9–11) |
4,3 |
|||
Relacje z innymi pracownikami przedszkola, którzy nie są nauczycielami (12–14) |
5 |
|||
Rodzice dzieci liczba: 49 |
Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (3–6) |
4,25 |
4,11 |
Poprawa postrzegania przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko. Stwarzanie rodzicom większych możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola. Poprawa relacji z nauczycielami. |
Relacje z nauczycielami i dyrektorem (7–9) |
4,6 |
|||
Postrzeganie przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko (10–13) |
3,5 |
Podsumowanie wyników w standardzie drugim: badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety
Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup dorosłych: 4,31
Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie 5): Niewystarczający poziom zadowolenia rodziców dzieci z funkcjonowania przedszkola.
ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU TRZECIEGO
Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny”) |
Ocena (punkty) |
Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5) |
1 |
2 |
3 |
1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja |
||
a) Cele edukacji zdrowotnej zapisano w programie wychowania przedszkolnego (Analiza dokumentu) |
5 4 3 2 |
|
b) W planach pracy dla poszczególnych grup uwzględniono treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej: edukacji żywieniowej, edukacji do zwiększania aktywności fizycznej, edukacji do bezpieczeństwa, edukacji do zdrowia psychicznego, edukacji seksualnej (Analiza dokumentów) |
5 4 3 2 |
|
c) Treści edukacji zdrowotnej uwzględnione w planach poszczególnych grup dobrano na podstawie konsultacji z rodzicami, obserwacji zachowań dzieci, a w starszych grupach na podstawie rozmów z dziećmi (Ankieta N – pyt. 16, R – pyt. 13, wywiad z nauczycielami) |
5 4 3 2 |
Częstsze konsultowanie z rodzicami treści edukacji zdrowotnej w planach grupowych. |
d) W przedszkolu są realizowane zajęcia ukierunkowane na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci (wywiad z dyrektorem, z nauczycielami) |
5 4 3 2 |
|
e) Jeśli w przedszkolu realizowane są programy „zewnętrzne”, są to programy o sprawdzonej skuteczności (oparte na dowodach), a wybór ich był uzasadniony (dostosowany do programu wychowania przedszkolnego i planu pracy dla danej grupy/grup) (Analiza dokumentów) |
5 4 3 2 |
|
f ) Rodzice każdej grupy są systematycznie informowani o realizacji zajęć dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, wykorzystuje się w tym celu różne kanały informacyjne (Obserwacja, Ankieta N – pyt. 17, R – pyt. 14) |
5 4 3 2 |
|
g) Rodziców zachęca się, aby kontynuowali w domu praktykowanie zachowań prozdrowotnych, o których dziecko uczy się w przedszkolu (Ankieta N – pyt. 18, R – pyt. 15) |
5 4 3 2 |
Częstsze zachęcanie rodziców do kontynuowania zachowań prozdrowotnych poza przedszkolem. |
h) Przebieg realizacji edukacji zdrowotnej w przedszkolu jest omawiany na spotkaniu Rady Pedagogicznej co najmniej 1 raz w roku szkolnym (Wywiad z dyrektorem, analiza dokumentów) |
5 4 3 2 |
|
2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem |
||
a) Atmosfera w czasie spożywania posiłków jest miła, nie towarzyszy im pośpiech, przekazywanie dzieciom przykrych uwag (Obserwacja we wszystkich grupach) |
5 4 3 2 |
|
b) Stwarza się okazję i zachęca dzieci do próbowania nowych potraw i produktów o różnych smakach (Ankieta N – pyt. 19) |
5 4 3 2 |
|
c) Dzieci w czasie posiłków mogą zjeść tyle, ile chcą (Ankieta N – pyt. 20) |
5 4 3 2 |
|
d) Dzieciom ze starszych grup stwarza się możliwość uczestniczenia w przygotowaniu prostych potraw, np. zdrowych przekąsek (Obserwacje, wywiad z dyrektorem i pracownikami kuchni) |
5 4 3 2 |
|
e) W posiłkach dla dzieci ogranicza się podawanie słodkich potraw i słodkich napojów (Analiza jadłospisu miesięcznego, wywiad z kucharką) |
5 4 3 2 |
|
f ) W przedszkolu unika się nagradzania dzieci słodyczami (Ankieta N – pyt. 21, R – pyt. 16) |
5 4 3 2 |
Unikanie nagradzania dzieci słodyczami. |
g) Ogranicza się podawanie słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez w przedszkolu (Wywiad z dyrektorem, Ankieta R – pyt. 17) |
5 4 3 2 |
Ograniczanie podawania słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez przedszkolnych. |
3. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało |
||
a) Dzieci myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety i po przyjściu z zajęć poza przedszkolem, systematycznie instruuje się dzieci, jak należy myć ręce (Ankieta N – pyt. 22) |
5 4 3 2 |
|
b) Dzieci codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów (o odpowiedniej zawartości fluoru) co najmniej po jednym posiłku, najlepiej po obiedzie (przed leżakowaniem), systematycznie instruuje się dzieci, jak należy czyścić zęby (Ankieta N – pyt. 23) |
5 4 3 2 |
Zwiększenie liczby grup myjących zęby w przedszkolu. |
c) W dni słoneczne chroni się dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem (Ankieta N – pyt. 24 ) |
5 4 3 2 |
|
4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej dzieci |
||
a) W czasie zajęć w pozycji siedzącej wprowadza się częste elementy ruchu angażujące różne grupy mięśni i części ciała (Ankieta N – pyt. 25) |
5 4 3 2 |
|
b) W czasie pobytu na placu zabaw, poza spontaniczną aktywnością fizyczną, oferuje się wszystkim dzieciom zorganizowane formy zajęć ruchowych (Ankieta N – pyt. 26) |
5 4 3 2 |
Zwiększenie liczby zorganizowanych form zajęć ruchowych podczas pobytu na placu zabaw. |
c) W przedszkolu organizuje się dodatkowe zajęcia ruchowe (np. rytmika, taniec, sport) dla wszystkich dzieci (Wywiad z dyrektorem) |
5 4 3 2 |
Zwiększenie liczby dodatkowych zajęć ruchowych dla wszystkich dzieci. |
d) Zachęca się dzieci i ich rodziców do pokonywania drogi do i z przedszkola pieszo (na rowerze/hulajnodze) wtedy, gdy jest to możliwe (Ankieta N – pyt. 27, R. – pyt. 18) |
5 4 3 2 |
Zachęcanie dzieci i ich rodziców do większej aktywności fizycznej. |
5. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo |
||
a) Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat wzywania/poszukiwania pomocy i postępowania w razie różnych wypadków i zagrożeń (w tym rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji krzywdzenia ze strony dorosłych) (Wywiad z dyrektorem) |
5 4 3 2 |
Zwiększenie oferty zajęć dotyczących pierwszej pomocy oraz dotyczących bezpieczeństwa. |
b) Dzieci uczą się używania sprzętu ochronnego, np. zakładają kask, ochraniacze na kolana i łokcie (Wywiad z dyrektorem) |
5 4 3 2 |
|
c) Na początku wykonywania niektórych czynności (np. na drodze, na placu zabaw, w czasie zajęć ruchowych, jedzenia, zajęć technicznych i plastycznych) dzieci są proszone, aby przypominały zasady bezpiecznego zachowania ich dotyczące (Ankieta N – pyt. 28) |
5 4 3 2 |
|
Podsumowanie wyników w standardzie trzecim
Wymiar |
Średnia liczba punktów |
Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) |
a |
b |
c |
1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja |
4,75 |
Częstsze konsultowanie z rodzicami treści edukacji zdrowotnej w planach grupowych. Częstsze zachęcanie rodziców do kontynuowania zachowań prozdrowotnych poza przedszkolem. |
2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem |
4,71 |
Unikanie nagradzania dzieci słodyczami. Ograniczanie podawania słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez przedszkolnych. |
3. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało |
4,6 |
Zwiększenie liczby grup myjących zęby w przedszkolu. |
4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej |
4 |
Zwiększenie liczby zorganizowanych form zajęć ruchowych podczas pobytu na placu zabaw. Zwiększenie liczby dodatkowych zajęć ruchowych dla wszystkich dzieci. Zachęcanie dzieci ich rodziców do większej aktywności fizycznej. |
5. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo |
4,6 |
Zwiększenie oferty zajęć dotyczących pierwszej pomocy oraz dotyczących bezpieczeństwa. |
Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego (dla 5 wymiarów): 4,52
Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): Kształtowanie wiedzy i umiejętności dotyczących zdrowego stylu życia i bezpieczeństwa, a także podejmowanie inicjatyw na rzecz zdrowia, bezpieczeństwa własnego i innych.
Na podstawie wyników autoewaluacji przeprowadzonej w grudniu 2020 roku, wywiadów i obserwacji zespół dokonujący diagnozy uznał, że powyższe problemy nadal wpływają negatywnie na samopoczucie dzieci, ich rodziców, a także wszystkich pracowników przedszkola. Zaobserwowano również, że ze względu na trwającą epidemię i związane z nią ograniczenia, problem się nasilił. W związku z tym, Zespół Promocji Zdrowia, wraz z członkami Rady Pedagogicznej zadecydował, że w kolejnych latach będziemy kontynuować działania, które pomogą zminimalizować, poprawić i kontynuować pracę nad wzmocnieniem zachowań prozdrowotnych i bezpieczeństwa w przedszkolu. Jak wynika z przeprowadzonych badań, mocną stroną naszego przedszkola jest miła atmosfera. W związku z tym postanowiłyśmy wzmocnić działania w tym zakresie, tak, aby jeszcze więcej rodziców czuło się u nas dobrze i bez obaw powierzało nam swoje dzieci pod opiekę.
Opracowała: Marta Michalak